Przedszkole Samorządowe nr 24
im. Misia Uszatka w Piotrkowie Trybunalskim

Zabawy ze stempelkami...

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =
zdjęcie
Do takich zabaw wystarczy mieć kawałek ziemniaka, marchewki, korek, tekturową rolkę, kawałek szmatki czy cokolwiek innego i oczywiście farbę. Stemplować można wszystkim! 
      Wystarczy wyciąć w elemencie, którym stemplujemy pożądany kształt, albo odpowiednio przygiąć materiał, którym chcemy stemplować, zamoczyć go w farbie i... wesoło się bawić!

Taka zabawa to nie tylko miło spędzony czas razem, ale to również zabawa twórcza, eksperyment, możliwość przyjemnego utrwalania zdobytej wiedzy.  
  • Można przecież stworzyć stemplowe zagadki - dziecko wtedy odtwarza cyfrę lub literę, stemplując i tworząc odpowiedni kształt, a rodzic zgaduje lub odwrotnie. 
  • Można bawić się w zagadki owocowo - warzywne, podczas których jedna osoba stempluje dostępnymi produktami, a druga osoba odgaduje czym został zrobiony stempelek. 
  • Utrwalamy także umiejętność właściwego dobierania koloru farby, adekwatnego do owocu lub warzywa. Dla młodszych dzieci można wydrukować obrys jabłka, ziemniaka oraz innych produktów, które akurat mamy w domu. Dziecko dobiera odpowiedni produkt i stempluje nim powierzchnię w obrębie konturu obrazka np. stempelkiem z ziemniaka wypełnia powierzchnię ziemniaka, dobierając odpowiedni kolor farby, powierzchnią kawałka odciętej marchewki stempluje obrazek marchewki itd. W tym ćwiczeniu utrwalamy wiadomości na temat warzyw i owoców. Warto przy okazji dzielić te nazwy na sylaby (jeśli dziecko potrafi), a w przypadku starszych dzieci także głoskować, wskazywać na jaką głoskę zaczyna się słowo i na jaką się kończy. 
  • Dla młodszych dzieci to zadanie można zredukować do właściwego pomalowania konturu warzywa czy owoca odpowiednim kolorem farby. Można także porozkładać różnego koloru kartki na podłodze i zachęcić dziecko do segregowania zgromadzonych produktów, poprzez położenie właściwego produktu na odpowiedniej kartce.
  • Można powycinać wzory w zwykłym ziemniaku. Dziecko może stworzyć kolorową mozaikę.
  • Można wydrukować lub narysować cyfrę, literę lub figurę geometryczną (dla młodszych dzieci), którą dzieci będą wypełniały stemplując. Warto przy tym głośno i poprawnie nazywać właściwą cyfrę lub literę. W przypadku liter warto rozróżniać samogłoski i spółgłoski używając czerwonej i odpowiednio niebieskiej barwy.
  • W przypadku dzieci młodszych można także w podobny sposób utrwalać figury geometryczne. Wystarczą 4 stempelki z ziemniaka. Na jednym za pomocą nożyka tworzymy koło, na drugim kwadrat, a na trzecim trójkąt. Jeśli dziecko rozpoznaje, dokładamy także prostokąt. Ważne, aby w tym ćwiczeniu rozróżnić figury kolorem np. żółty trójkąt, czerwony kwadrat, niebieskie koło. Rysujemy lub drukujemy gotowe duże figury. Dzieci zapełniają płaszczyznę w obrębie konturu właściwymi stempelkami.
  • Stempelki z figurami możemy przygotować także z rolek po papierze toaletowym.
 
Życzymy miłej i twórczej zabawy!
Pozdrawiamy! 
* Zdjęcia zaczerpnięte z zasobów internetowych
powrót