Do takich zabaw wystarczy mieć kawałek ziemniaka, marchewki, korek, tekturową rolkę, kawałek szmatki czy cokolwiek innego i oczywiście farbę. Stemplować można wszystkim!
Wystarczy wyciąć w elemencie, którym stemplujemy pożądany kształt, albo odpowiednio przygiąć materiał, którym chcemy stemplować, zamoczyć go w farbie i... wesoło się bawić!
Taka zabawa to nie tylko miło spędzony czas razem, ale to również zabawa twórcza, eksperyment, możliwość przyjemnego utrwalania zdobytej wiedzy.
Taka zabawa to nie tylko miło spędzony czas razem, ale to również zabawa twórcza, eksperyment, możliwość przyjemnego utrwalania zdobytej wiedzy.
- Można przecież stworzyć stemplowe zagadki - dziecko wtedy odtwarza cyfrę lub literę, stemplując i tworząc odpowiedni kształt, a rodzic zgaduje lub odwrotnie.
- Można bawić się w zagadki owocowo - warzywne, podczas których jedna osoba stempluje dostępnymi produktami, a druga osoba odgaduje czym został zrobiony stempelek.
- Utrwalamy także umiejętność właściwego dobierania koloru farby, adekwatnego do owocu lub warzywa. Dla młodszych dzieci można wydrukować obrys jabłka, ziemniaka oraz innych produktów, które akurat mamy w domu. Dziecko dobiera odpowiedni produkt i stempluje nim powierzchnię w obrębie konturu obrazka np. stempelkiem z ziemniaka wypełnia powierzchnię ziemniaka, dobierając odpowiedni kolor farby, powierzchnią kawałka odciętej marchewki stempluje obrazek marchewki itd. W tym ćwiczeniu utrwalamy wiadomości na temat warzyw i owoców. Warto przy okazji dzielić te nazwy na sylaby (jeśli dziecko potrafi), a w przypadku starszych dzieci także głoskować, wskazywać na jaką głoskę zaczyna się słowo i na jaką się kończy.
- Dla młodszych dzieci to zadanie można zredukować do właściwego pomalowania konturu warzywa czy owoca odpowiednim kolorem farby. Można także porozkładać różnego koloru kartki na podłodze i zachęcić dziecko do segregowania zgromadzonych produktów, poprzez położenie właściwego produktu na odpowiedniej kartce.
- Można powycinać wzory w zwykłym ziemniaku. Dziecko może stworzyć kolorową mozaikę.
- Można wydrukować lub narysować cyfrę, literę lub figurę geometryczną (dla młodszych dzieci), którą dzieci będą wypełniały stemplując. Warto przy tym głośno i poprawnie nazywać właściwą cyfrę lub literę. W przypadku liter warto rozróżniać samogłoski i spółgłoski używając czerwonej i odpowiednio niebieskiej barwy.
- W przypadku dzieci młodszych można także w podobny sposób utrwalać figury geometryczne. Wystarczą 4 stempelki z ziemniaka. Na jednym za pomocą nożyka tworzymy koło, na drugim kwadrat, a na trzecim trójkąt. Jeśli dziecko rozpoznaje, dokładamy także prostokąt. Ważne, aby w tym ćwiczeniu rozróżnić figury kolorem np. żółty trójkąt, czerwony kwadrat, niebieskie koło. Rysujemy lub drukujemy gotowe duże figury. Dzieci zapełniają płaszczyznę w obrębie konturu właściwymi stempelkami.
- Stempelki z figurami możemy przygotować także z rolek po papierze toaletowym.
Życzymy miłej i twórczej zabawy!
Pozdrawiamy!
Pozdrawiamy!
* Zdjęcia zaczerpnięte z zasobów internetowych